Sabtu, 19 September 2015

Contoh Denah Saiz Rumah Type 36 yang Dapat Anda Jadikan Inspirasi

Contoh Denah Saiz Rumah Type 36 yang Dapat Anda Jadikan Inspirasi - Denah rumah merupakan salah satu perkara yang sangat penting untuk dibuat sebelum memulakan proses pembinaan rumah, sebab pada dasarnya pelan adalah panduan bagi pekerja yang akan melakukan pembangunan rumah, agar nantinya hasil dari rumah yang telah dibina itu tidak melencong dengan perancangan matang yang sudah ditentukan sebelumnya.
Kali ini, yang akan dibincangkan adalah pelan yang sesuai untuk digunakan pada saiz rumah type 36. Rumah type 36 merupakan bangunan rumah yang ukurannya seluas 36 m2 yang biasanya berdiri di atas tanah seluas 60 m2 atau 72 m2. Kerana saiznya yang agak sempit maka jumlah bilik yang ada dalam rumah dengan type 36 ini pun tidak terlalu banyak, dan saiz setiap ruangannya pun cukup sempit. Biasanya, rumah type 36 hanya terdiri dari ruang tamu yang sekaligus dapat dijadikan sebagai ruang keluarga, ruang makan sekaligus dapur, 2 bilik tidur dan 1 bilik mandi.
Berikut ini ada contoh denah saiz rumah type 36 yang mungkin boleh anda jadikan sebagai inspirasi:


denah ukuran rumah type 36

Denah Saiz Rumah Type 36


Dalam gambar tersebut dapat anda lihat bahawa pelan tersebut sudah mempunyai skala yang telah dikira dan ditentukan sebelumnya, agar pelan tersebut benar-benar menyerupai saiz asal dari rumah yang akan anda bangun itu. Pada pelan tersebut anda dapat melihat bahawa di bahagian depan tepat selepas anda membuka pintu, maka akan kelihatan ruang tamu yang berfungsi ganda sebagai ruang keluarga. Tepat di seberang ruang tamu terdapat 2 bilik yang masing-masing beza saiznya, sebab bilik yang bersaiz lebih besar merupakan bilik utama dan bilik yang berukuran lebih kecil adalah bilik kedua, yang biasanya diperuntukkan sebagai bilik anak. Sedangkan untuk ruang makan dan dapur letaknya berada di belakang ruang tamu, dan ruang yang paling belakang dalam pelan tersebut adalah bilik mandi.
Itulah contoh gambar denah untuk saiz rumah type 36 yang sederhana namun cukup memenuhi kriteria selesa bagi orang yang akan tinggal di dalamnya.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar