Rabu, 25 November 2015

Ciri dan Contoh Gambar Rumah Minimalis Tropika Modern



Ciri dan Contoh Gambar Rumah Minimalis Tropika Modern -Seperti yang kita ketahui, Indonesia merupakan salah satu negara di dunia yang mempunyai iklim tropika. Oleh kerana itu, maka rumah berdesain minimalis tropika moden sebaiknya menjadi bahan pertimbangan tersendiri bagi anda yang kini sedang ingin membina sebuah rumah. Rumah dengan reka bentuk seperti itu merupakan salah satu reka bentuk yang sangat sesuai untuk dilaksanakan di Indonesia, namun sayang masih cukup banyak pula orang yang kurang familiar dengan reka bentuk rumah minimalis tropika seperti itu. Lalu, sebenarnya seperti apa rumah minimalis yang sesuai untuk dilaksanakan di negara yang beriklim tropika?

Pada dasarnya, rumah minimalis tropika moden merupakan sebuah rumah yang semua elemennya disesuaikan dengan keadaan iklim tempat rumah itu dibina. Seperti yang kita tahu, salah satu titik kelemahan dari sebuah negara yang beriklim tropika adalah dari sisi suhu dan kelembapan udaranya yang bezanya cukup signifikan, sebab pada musim kemarau, suhu udara akan menjadi sangat panas, manakala pada musim hujan dingin terasa lembab. Hal seperti itulah yang menyebabkan rumah minimalis tropika moden seharusnya menjadi pilihan paling tepat untuk dilaksanakan di negara ini, sebab rumah dengan reka bentuk seperti itu boleh membantu untuk mengawal suhu udara di dalam rumah.

Reka bentuk rumahminimalis tropika moden sebenarnya tidak terlalu rumit, untuk membantu mengawal suhu udara di dalam rumah, anda perlu memastikan bahawa peredaran udara dalam rumah tersebut dapat beredar dengan lancar. Hal tersebut dapat anda lakukan dengan cara mereka bentuk rumah dengan teres berukuran lebar, membesarkan volume atap, memaksimumkan fungsi pengudaraan dengan cara membuat tingkap-tingkap bersaiz besar dan juga boleh merancang taman di sekitar rumah yang dipenuhi dengan pelbagai tanaman. Maka dengan cara itu, rumah minimalis anda tidak hanya akan mendapatkan pendedahan matahari yang optimum tetapi juga sekaligus dapat membuat peredaran udara di dalam rumah tersebut menjadi lancar.
Berikut ini, ada beberapa contoh gambar rumah minimalis tropika moden yang mungkin boleh anda jadikan sebagai inspirasi:
rumah minimalis tropis modern

rumah minimalis tropis modern

rumah minimalis tropis modern



Tidak ada komentar:

Posting Komentar